perjantai 7. lokakuuta 2016

BIM2FM ver. 2

Konsepti "tietomallit ylläpidossa" alkaa pikku hiljaa hahmottua.

Reunaehtoja löytyy ja tämän paletin kanssa pitää pystyä toimimaan:




Tässä teesini BIM2FM projektia miettivälle suunnittelijalle, softatoimittajalle ja asiakkaalle:

1. Tietosisältö on oltava standardisoitua

 Tieto on oltava koneluettavissa järjestelmästä toiseen


2. Tietosisältö on priorisoitava
Tietoa on liikaa, sen oikeellisuuden varmentaminen on työläs operaatio

On tehtävä valinta, mitä tietoa arvostetaan ja mihin käyttötarkoitukseen se on luotu

3. Tieto on oltava käytettävissä 24/7
Pilvipalvelujen tieto on käytettävissä jatkuvasti eri ohjelmistojen välillä

Pilvipalveluun pystyt luomaan käyttäjille erilaisia rooleja ja käyttöoikeuksia

4. Tietoa ei siirretä
Tieto linkitetään järjestelmien välillä
Loppukäyttäjä päättää, mitä tietolähdettä pitää tiedon ”kotina”
Yksi pilvipalvelu ei ratkaise kaikkia ongelmia.
Useisiin käyttötarkoituksiin tarvitaan useita eri pilvipalveluja.
Oikea tieto löytyy hakutulosten kautta, priorisoiden samat vastaukset ensimmäisiksi hakulistoilla.

5. Tietoa on päivitettävä
Kiinteistössä on ylläpidettävä sekä virtuaalista rakennusta, että todellista rakennusta
Jos virtuaalisen rakennuksen tietosisältö poikkeaa todellisesta rakennuksesta, sen tietosisältöön ei voi luottaa -> käyttö hiipuu vuosien saatossa

6. Normaali ylläpitoprosessi muuttuu erilaiseksi
”Tietomallit ylläpidossa” –käytettävyyttä ei voi verrata nykyisiin käyttötapauksiin
Tietomallien käyttö luo uusia toimintatapoja.
Kiinteistöorganisaation on oltava valmiita muutokseen.
"Tietomallit ylläpidossa" teema ei toimi nykyisissä prosesseissa. Nykyiset prosessit tulee haudata ja luoda uusia.

7. Tietomallit ylläpidossa ei ole 3D-dokumenttienhallintajärjestelmä.

8. Ymmärrettävä mikä on ero “Teknisellä ylläpidolla” (laitteet), “Tilahallinnalla” (neliöt) ja “Johtamisen työkalulla” (eurot)

9. Ymmärrettävä ero staattisella ja dynaamisella tiedolla
Staattinen tieto on IFC-malleissa. Dynaaminen tieto on antureissa.

10. Ymmärrettävä ero käyttäjällä ja kiinteistöhuollolla
Jätin tämän kympiksi; kaikista tärkein asia:
Kiinteistön omistajan asiakas on käyttäjä, ei huoltotoiminta. Asiakkaan etu on kaikista tärkein. Ihan sama, onko suodattimet vaihdettu jos lamppu on pimeänä.

11. Bonuspointti
Nykyään isommat kiinteistöt omistaa investori. Erilaiset Due Diligance -tsekkaukset nousevat arvoonsa. Pelkkä LEED ei aina riitä (toivottavasti)


Yllämainitun palikan päälle pitäisi alkaa rakennella softaa.

Helppo homma, tekemistä vaille valmis.


Puolen vuoden kuva:





½ vuoden kuva 2:
Valitettavasti olen myös tätä mieltä. Tieto on oltava hajautettuna
(c) http://lod-cloud.net/  / Trimble (Tekla). 









1 kommentti:

  1. Hienoa ja tärkeää että FM asiassa päästään eteenpäin.

    VastaaPoista

Kerro mielipiteesi, palautteen kautta saadaan eri näkökulmia