perjantai 5. toukokuuta 2017

Autodesk on Ystävä



Toukokuussa 2016 kirjoittelin Autodeskin lisensseistä:
http://tietomalli.blogspot.fi/2016/05/autodeskin-lisenssikaytanto-muuttuu.html

Autodesk muutti lisenssikäytäntöä radikaalisti viime vuonna. Tämän perusteella firmat tekivät Autodeskin edustajien ehdottamia ratkaisuja, ja päivittivät softiansa Autodeskin ilmoituksen perusteella -> ostivat lisenssejä "tulevaisuutta varten". Muuttivat olemassa olevia lisenssejä säästääkseen "tulevaisuudessa". Pääsääntöisesti siksi, että pääsevät subscripton asiakkaaksi (joka käsittääkseni on ao. viestissä sama kuin "ylläpitosuunnitelma".)

Tulevaisuus näyttää loppuneen maaliskuussa 2017 kun Autodeskiltä tuli uudet lisenssimääritykset.

Viesti (en ota kantaa Suomen kielioppiin):

Autodesk
Tärkeä ilmoitus
Hei,
Haluamme kertoa lyhyesti Autodeskin nykyisestä suunnasta sekä tietyistä tulevista muutoksista, jotka vaikuttavat ylläpitosuunnitelmaasi. Lisäksi esittelemme tilaukseen siirtymistä koskevan erikoistarjouksen, johon sinun kannattaa tutustua.
Uskomme, että tilaus on paras tapa nauttia työkaluistamme ja teknologioistamme. Tilaus muuttaa merkittävällä tavalla sitä, kuinka toimitamme laajennettuja ominaisuuksia ja uusia toimintoja yhdistettyjen palveluiden kautta. Siksi olemme yrityksenä siirtymässä pelkästään tilauspohjaisiin malleihin. Investoimme jatkossakin erittäin voimakkaasti tilaustarjontaamme, jotta pystymme tarjoamaan sinulle enemmän lisäarvoa seuraavien etujen kautta:
Uusimmat tuoteominaisuudet – hyödynnä Autodeskin uusia innovaatioita, päivityksiä keskeisiin tuotteisiin, työpöytätuotteiden pilvipalveluita ja lisätoimintoja heti, kun ne ovat saatavilla, ja ilman lisämaksuja.
Uusien toimialakokoelmien käyttö – saatavilla vain tilauksena. Säästät huomattavan summan, jos tarvitset kahta tai useampaa Autodeskin ohjelmistoa.
Uusi parannettu tuki – nopeampi vasteaika ja mahdollisuus puhelinajan varaukseen Autodeskin teknisten tukiasiantuntijoiden kanssa.
Yksinkertaistettu hallinta – käytä työkaluja, jotka virtaviivaistavat kehitystä ja ohjelmistohallintaa, kun standardoit kaikki Autodesk-tuotteesi tilauksen alle.
Tilauspohjaisiin malleihin siirryttyämme olemme selvästi havainneet erään asian: kahden liiketoimintamallin ylläpitäminen (tilaukset ja ylläpitosuunnitelmat) on hyvin kallista. Jotta voimme jatkaa ylläpitosuunnitelmien tarjoamista, 7. toukokuuta 2017 alkaen tilausten uusintahinnat nousevat 5 % (2017), 10 % (2018) ja 20 % (2019). Huomaa myös, että ylläpitosuunnitelman voi tästä lähtien uusia vain vuodeksi kerrallaan.
Nyt kun olemme kertoneet Autodeskin suunnasta yrityksenä, haluamme kertoa erikoistarjouksesta, joka voi auttaa sinua harkitsemaan tilausvaihtoehtoa. Sen myötä haluamme antaa tunnustusta asiakasuskollisuudellesi sekä aiemmille investoinneillesi. Kesäkuusta 2017 alkaen voit siirtää ylläpitosuunnitelmaan kuuluvat tuotteesi tilauspohjaisiksi alennettuun hintaan. Tämä alennusprosentti laskee 5 % vuonna 2018 ja toiset 5 % vuonna 2019, eli mitä nopeammin vaihdat tilauspohjaiseen malliin, sitä vähemmän maksat – ja sitä enemmän säästät verrattuna niihin asiakkaisiin, jotka siirtyvät tilaukseen myöhemmin tai jatkavat ylläpitosuunnitelmassa. Kun teet tämän vaihdon, voit myös lukita alennetun hinnan jopa kolmeksi vuodeksi. Olet oikeutettu alennushintaan niin kauan kuin uusit tilauksesi.
Tiedämme, että sinulla on luultavasti kysymyksiä. Nämä ovat suuria muutoksia, ja olemme valmistautuneet auttamaan sinua niissä. Lisätietoja saat usein kysytyistä kysymyksistä. Voit myös ottaa yhteyttä Autodesk-myyntiedustajaan tai jälleenmyyjään, mikäli haluat keskustella vaihtoehdoista, jotka sopivat parhaiten omiin teknisiin vaatimuksiisi ja omaan liiketoimintaasi.
Valitsitpa tilaukseen siirtymisen tai ylläpitosuunnitelmasi uusimisen, lupaamme jatkossakin toimittaa sinulle alan parhaat ohjelmistot, palvelut ja tukipalvelut.
Ystävällisin terveisin,
(tämän editoin, tuskin "Teresa" tästä viestistä on vastuussa...)


---
Hienoa! Hyvä Autodesk! Kiitos yli 30v kumppanuudesta. Näin sitä asiakassuhdetta ylläpidetään!

Mielenkiintoista on kappale:
"Tilauspohjaisiin malleihin siirryttyämme olemme selvästi havainneet erään asian: kahden liiketoimintamallin ylläpitäminen (tilaukset ja ylläpitosuunnitelmat) on hyvin kallista. Jotta voimme jatkaa ylläpitosuunnitelmien tarjoamista, 7. toukokuuta 2017 alkaen tilausten uusintahinnat nousevat 5 % (2017), 10 % (2018) ja 20 % (2019). Huomaa myös, että ylläpitosuunnitelman voi tästä lähtien uusia vain vuodeksi kerrallaan."

Hienoa, että Autodesk on todennut meille "edullisen" (heidän määritelmä edustamalleni firmalle vuonna 2015) ja viime vuonna erittäin kalliilla hinnalla  päivitetyn sopimusmallin meille sopimattomaksi. Viime vuonna Autodeskin edustajien mukaan se oli kyllä "ehdottomasti järkevä tehdä".

Kun teimme viimevuoden päivitystä, meille vakuutettiin "lisenssikäytäntö ei muutu lähiaikoina"

Lisäksi kappale:
"Uskomme, että tilaus on paras tapa nauttia työkaluistamme ja teknologioistamme. Tilaus muuttaa merkittävällä tavalla sitä, kuinka toimitamme laajennettuja ominaisuuksia ja uusia toimintoja yhdistettyjen palveluiden kautta"

on mielestäni sopimusehtojemme vastainen, sillä olemassa oleva suppari tarjoaa meille uusimmat tuotteet ja teknologiat. Tällainen paketti me ollaan ostettu kun suppari on tehty. Miten sen voi muuttaa erilaiseksi toisen osapuolen ilmoituksella?

Ja tämä:
"Uusien toimialakokoelmien käyttö – saatavilla vain tilauksena. Säästät huomattavan summan, jos tarvitset kahta tai useampaa Autodeskin ohjelmistoa."
Mitä mitä mitä? Me päivitettiin AutoCAD Architecturet -> Suite paketeiksi -> ihan varmaan meillä pitää olla supparillakin käytössä jatkossa kaikki Suitessa määritellyt tuotteet.

jatkuu:
"
Uusi parannettu tuki – nopeampi vasteaika ja mahdollisuus puhelinajan varaukseen Autodeskin teknisten tukiasiantuntijoiden kanssa."

Onko joku oikeasti saanut Autodeskiltä teknistä tukea? Siis suomeksi, yrityksen henkilökunnalle? Tuki tulee jälleenmyyjältä, jotka Suomessa ovat loistavia ammattilaisia. Autodeskin tuki on vitsi, google on parempi.

Lisenssioinnin lopputulos: muutamme omaa lisenssikäytäntöämme. Olemme Autodeskin narun perässä. Aloitan uudestaan korvaavien ohjelmistojen kartoituksen.

teroj

PS. tämä on minun omissa nimissä kirjoitettu teksti, ei edustamani yrityksen.


Viikon kuva:




Autodeskin viestissä on myös disclaimer, joka kertoo että:
Autodesk, Inc. • 111 McInnis Parkway • San Rafael, CA 94903
© 2017 Autodesk, Inc. All rights reserved. Oikeudelliset huomautukset ja tavaramerkit. Yksityisyyden suoja
Tämä on operatiiviseen toimintaamme liittyvä sähköpostiviesti.
Älä vastaa tähän sähköpostiviestiin. Vastauksia tähän sähköpostiin ei lueta eikä niihin vastata.
Autodesk, the Autodesk logo are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

Itse tulkitsen ym. tekstin, että viestiä saa jakaa sellaisenaan eteenpäin.





3 kommenttia:

  1. Meinasin itsekin saada paskahalvauksen lukiessani em. tärkeän ilmotuksen omasta spostistani. Hyvin röyhkeää peliä, mutta ei kuitenkaan kovin poikkeavaa nykyisestä valtavirrasta. Tämä vain korostuu rakennusalan konsulttimaailmassa, jossa AutoCADilla on liian suuri rooli. Näitä on aikoinaan hankittu valtavia määriä pysyvinä lisensseinä. Jälleenmyyjiä on turha syytellä, he vaikuttavat olevan Autodeskin oikuista melkoisen pihalla.

    Nyt kun uusi hinnoittelumalli on julkaistu, niin osa tyytyy osaansa, luovii tai tottelee. Jotkut alkavat etsiä uusia korvaavia työkaluja. Itse odotan "innolla" tilannetta, jossa yritykset päättävät rohkeasti ja kylmän viileästi luopua täysin ylläpidoista. Tämä voinee aiheuttaa, aina niin miellyttävän, auditoinnin. Ja taas pyydetään lisää rahaa.

    VastaaPoista
  2. Jatkoa tähän. Nyt nousi ETR serverin hinnat Autodeskin toimesta.
    Tyhjästä ilmasta saa maksaa jatkossa vieläkin enemmän.
    On selvää, että vaihtoehtoiset ratkaisut lähtevät uudelleen arviointiin.

    VastaaPoista
  3. Törmäsin samaan aiheeseen toisaalla, siellä bloggaaja lopetti lausahdukseen "Get out or get screwed big-time. I mean, get out or get motivated to transition into a world-class experience.".

    Siltähän tämä tuntuu. Ymmärrän kuitenkin Autodeskin toimintaa siitä näkökulmasta että heillä on nyt aika ainutlaatuinen tilaisuus muuttaa ja yksinkertaistaa omaa bisnestään. Yksi suurimmista syistä miksi Autodeskin (Revit) kelkkaan kukaan viitsii hypätä on, että niitä osaajia löytyy koulunpenkiltä. Jos valitsee jotain eksoottisempaa (DDS-Cad...) niin tekijät on harvassa ja tukea ei saa. Toki siltä jälleenmyyjältä, mutta ei googlesta tms. Paljonkohan Autodeskin lisenssejä pitää olla että pääsee oikeasti keskustelemaan lisenssihinnoista ja ehdoista? Lieneekö Suomessa yhtään kyllin isoa toimijaa.

    VastaaPoista

Kerro mielipiteesi, palautteen kautta saadaan eri näkökulmia