Mielestäni on havaittavissa, että tuo sana tarkoittaa eri asiaa eri henkilöillä. Sama juttu, kun puhutaan tietomallintamisesta ja "tietomallintamisesta". Kaksi henkilöä voi puhua tunnin keskenänsä huomatakseen, että tarkoittavat aivan eri asiaa, puhe etenee kuitenkin samoilla termeillä.
Tässä oma mielipiteeni siitä, mitä Big Room tarkoittaa.
Big Room on avokonttori, jossa työskentelee virtuaalinen yritys.
Big Roomiin tullaan aamulla töihin ja sieltä lähdetään kotiin työpäivän loputtua.
Big Roomissa on useiden eri firmojen henkilöitä työssä.
Big Roomin vieressä on rakennettava kohde.
Big Room ei ole työpaja. Big Room ei ole Solmutyöskentelyä ( [c] HY Cradle)
Big Roomissa voi olla työpajoja. Big Roomissa voi olla Solmutyöskentelyä
Big Room ei ole iso neukkari.
Tuon tämän asian esille, sillä vaikuttaa siltä, että normaaleja työpajoja aletaan sekoittaa Big Room työskentelyyn. Pidetään työpajat työpajoina ja yhteisissä tiloissa tehtävä työnteko erillään toisistaan.
Ym. asian sekavuuteen vaikuttanee myös se, että rakennusalalla on kokemusta vielä vähän todellisesta Big Roomista, siis siitä, missä mukana on myös urakoitsija eikä pelkästään tilaaja ja suunnittelijat. Infralla tämäkin asian on jo koeponnistettu sekä hyväksi havaittu.
Allianssin kehitysvaihe vaikuttaa olevan selvästikin työpajatoimintaa - ja hyvä niin. Parin päivän pyrähdyksiä jossa on firmojen ykkösketju tekemässä suuret linjat kuntoon. Sitten mennään omalle toimistolle ja tehdään sovitut asiat + valmistellaan seuraavan työpajan agenda.
Kun projektissa päästään eteenpäin ja aletaan tehdä toteutussuunnittelua, vaihtuu porukka ja yhteistyö muuttuu aktiivisemmaksi - läsnäoloa tarvitaan enemmän.
Talotekniikalle on erittäin tärkeää, että Big Roomissa on mahdollista tehdä myös muiden kohteiden suunnittelua. Vaatii erittäin ison kohteen, että projektinvetäjä olisi 100% siinä kiinni. Mallintavalle suunnittelijalle se ei kuitenkaan ole ongelma, ajankäyttö kohdistuu aktiivisesti kohteeseen.
Big Roomin kokoukset / työt tulee aikatauluttaa. Pitää sopia vakiokokousajat ja kuka on paikalla minäkin päivänä. Mitä ylemmälle hierarkiassa mennään, sitä vähemmän he ovat läsnä. Kun ylätason kaverien kokoustarve kartoitetaan, niin heidän työpanos saadaan osumaan täsmäiskuna aktiiviselle kohteelle.
Big Roomin tekninen varustus ja laajuus tulee aiheuttamaan alussa varmasti keskustelua. Jotta työskentely on mahdollista erikseen rakennetussa uudisrakennuksessa (malli: työmaatoimisto + vähän enemmän) tai lähistöltä löydettävissä olevassa tyhjässä kiinteistössä, sinne pitää rakentaa tietotekninen ympäristö.
On huomioitavaa, että projektipankkia ei Big Roomissa tarvita. Työskentely-ympäristö on yhteinen, tiedostot ovat hallinnassa kuten firmojen omilla servereillä on totuttu työskentelemään. Tarvitaan oikea dokumenttienhallintajärjestelmä tai ainakin yhteisesti sovittu logiikka tiedostojen tallentamiselle.
Tietotekniset asiat ovat kuitenkin helpoin asia, sillä vaikein on sosiaalisen aspektin huomioiminen. Miten yhdistää toisilleen tuntemattomat henkilöt toisiinsa - firmarajojen yli? Tiimihengen luominen vaatii monta illallista, jääkiekko-ottelua ja museossa käyntiä.
Tietoteknisen ympäristöön liittyviä asioita ovat ainakin:
- Sisäverkko Wifillä on välttämättömyys
- Verkkotulostimet, NFC:llä, pilvitulostuksella
- Sisäinen tiedostopalvelin. Onko NAS purkki vai jotain ammattimaisempaa
- Pilvipolitiikka. Onko Google Drive/Dropbox/OneDrive/Box mahdollista käyttää? Tietoturva? Vai luodaanko esim. OwnCloud?
- Mallien jakaminen, tiimityöskentely (Tekla, Revit, ArchiCAD) (onneksi tämä ei ole edes mahdollista MagiCADillä tai CADSsillä...)
- Missä mallit fyysisesti ovat? Missä ovat natiivit "äitimallit"?
- Virallisen yhdistelmämallin sijainti Big Roomin serverillä?
- Dokumenttienhallinta? Projektipankit?
- Etätyöskentelyn mahdollistaminen. VPN vai Citrix?
- VPN: helppo
- Citrix: tietoturvallinen, personoitu, skaalautuva, paras ja kallein
- Videoneuvottelujärjestelmä, Lync vai jotain muuta?
- Smartboardeista plussaa. Ja varsinkin, jos niitä osaa käyttää muunakin kuin videotykkinä.
- Screenejä seinillä, jossa pyörii kohteen mittarointitietoja; ollaanko taloudellisessa tavoitteessa, mitä kokouksia on tulossa, mihin asiaan tulee keskittyä erityisesti, koska on seuraava sauna-ilta...
- Screeni, jossa kerrotaan kohteessa työskentelevistä ihmisistä, nimi, kuva, toimenkuva jne.
- Screeni, jossa pyörii kohteen virallinen yhdistelmämalli
- Palautescreeni, jonne voi nimettömänä tai nimellä antaa kommentteja kohteen etenemisestä, parannusehdotuksia jne.
- Kohteen www-sivut, infokanava, intra, blogi, wiki tms.
Lisäksi tulee huomioida:
- Vartiointi, hälytykset
- Tietoturvallisuus
- Tilantarve, osa porukasta on paikalla 1 pvä / vko, osa 3 ja joku aina.
- Kaikki neukkarivarustus pyörillä (isoilla). Pöydät / tuolit liikuteltavia.
- Big Roomin layout tulee muuttumaan pari kertaa työn edetessä. Alussa on hyvä sekoittaa eri suunnittelualoja, lopussa on hyvä ryhmittää samanhenkinen porukka yhteen kasaan.
- Neukkareita, hiljaisia huoneita jne. tarvitaan aina
- Min. yksi oikeasti iso neukkari.
- WC + keittiö olisi kiva
- Last Plannerille iso seinä
- Käyttäjien osallistuttaminen
- Käyttäjille tila, jossa he voivat käydä tutustumassa kohteeseen. "Showroom".
Kun kaikki ym. jutut laskee euroiksi, ollaan helposti kuusinumeroisessa luvussa, eikä ensimmäinen numero ole välillä 1-3.
Se ei tunnu missään, jos kohteen hintalappu on miljardi.
Viikon kuva:
Mittarointia ameriikan malliin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi, palautteen kautta saadaan eri näkökulmia