Reunaehtoja löytyy ja tämän paletin kanssa pitää pystyä toimimaan:
Tässä teesini BIM2FM projektia miettivälle suunnittelijalle, softatoimittajalle ja asiakkaalle:
1. Tietosisältö on oltava standardisoitua
Tieto on oltava koneluettavissa järjestelmästä toiseen
2. Tietosisältö on priorisoitava
Tietoa
on liikaa, sen oikeellisuuden varmentaminen on työläs operaatio
On
tehtävä valinta, mitä tietoa arvostetaan ja mihin käyttötarkoitukseen se on
luotu
3. Tieto on oltava käytettävissä 24/7
Pilvipalvelujen
tieto on käytettävissä jatkuvasti eri ohjelmistojen välillä
Pilvipalveluun
pystyt luomaan käyttäjille erilaisia rooleja ja käyttöoikeuksia
4. Tietoa ei siirretä
Tieto
linkitetään järjestelmien välillä
Loppukäyttäjä
päättää, mitä tietolähdettä pitää tiedon ”kotina”
Yksi
pilvipalvelu ei ratkaise kaikkia ongelmia.
Useisiin käyttötarkoituksiin tarvitaan useita eri pilvipalveluja.
Oikea tieto löytyy hakutulosten kautta, priorisoiden samat vastaukset ensimmäisiksi hakulistoilla.
5. Tietoa on päivitettävä
Kiinteistössä
on ylläpidettävä sekä virtuaalista rakennusta, että todellista rakennusta
Jos
virtuaalisen rakennuksen tietosisältö poikkeaa todellisesta rakennuksesta, sen
tietosisältöön ei voi luottaa -> käyttö hiipuu vuosien saatossa
6. Normaali ylläpitoprosessi muuttuu
erilaiseksi
”Tietomallit
ylläpidossa” –käytettävyyttä ei voi verrata nykyisiin käyttötapauksiin
Tietomallien
käyttö luo uusia toimintatapoja.
Kiinteistöorganisaation
on oltava valmiita muutokseen.
"Tietomallit ylläpidossa" teema ei toimi nykyisissä prosesseissa. Nykyiset prosessit tulee haudata ja luoda uusia.
7. Tietomallit ylläpidossa ei ole 3D-dokumenttienhallintajärjestelmä.
8. Ymmärrettävä mikä on ero “Teknisellä ylläpidolla” (laitteet), “Tilahallinnalla” (neliöt) ja “Johtamisen työkalulla” (eurot)
9. Ymmärrettävä ero staattisella ja dynaamisella tiedolla
Staattinen tieto on IFC-malleissa. Dynaaminen tieto on antureissa.
10. Ymmärrettävä ero käyttäjällä ja kiinteistöhuollolla
Jätin tämän kympiksi; kaikista tärkein asia:
Kiinteistön omistajan asiakas on käyttäjä, ei huoltotoiminta. Asiakkaan etu on kaikista tärkein. Ihan sama, onko suodattimet vaihdettu jos lamppu on pimeänä.
Kiinteistön omistajan asiakas on käyttäjä, ei huoltotoiminta. Asiakkaan etu on kaikista tärkein. Ihan sama, onko suodattimet vaihdettu jos lamppu on pimeänä.
11. Bonuspointti
Nykyään isommat kiinteistöt omistaa investori. Erilaiset Due Diligance -tsekkaukset nousevat arvoonsa. Pelkkä LEED ei aina riitä (toivottavasti)
Nykyään isommat kiinteistöt omistaa investori. Erilaiset Due Diligance -tsekkaukset nousevat arvoonsa. Pelkkä LEED ei aina riitä (toivottavasti)
Yllämainitun palikan päälle pitäisi alkaa rakennella softaa.
Helppo homma, tekemistä vaille valmis.
Puolen vuoden kuva:
½ vuoden kuva 2:
Valitettavasti olen myös tätä mieltä. Tieto on oltava hajautettuna
(c) http://lod-cloud.net/ / Trimble (Tekla).
(c) http://lod-cloud.net/ / Trimble (Tekla).
Hienoa ja tärkeää että FM asiassa päästään eteenpäin.
VastaaPoista